HIROSHIGE BLUE

2024, October 5th-December 8th

1st Term October 5th-November 4th
2nd Term November 9th-December 8th

Will be closed on October 7, 15, 21, 28, November5-8, 11, 18, 25, December 2.

Opening Hours : 10:30 a.m. – 5:30 p.m. (Last Admission: 5:00 p.m.)
Admission : Adult ¥1000 / University and High school students ¥700 / Junior High School Students and below(under 15 years old) FREE

FLYER
LIST

Utagawa Hiroshige (1797-1858) was a master of landscape paintings. His works are still popular today, especially the beautiful deep blues of the sky and sea. Those were painted with a blue ink called “Bero-ai (prussian blue)” which was used for ukiyo-e since around 1830. Many artists were inspired by Bero-ai’s beauty and used it to draw landscapes. Hiroshige, in his mid-30s at the time, was one such artist. Once Hiroshige discovered landscape paintings through his encounter with Bero-ai, he gained popularity by delicately drawing the ever-changing sky and water surface. Since then, he continued to produce poetic masterpieces until he passed away, establishing his position in the ukiyo-e world. The exhibition will mainly present Hiroshige’s masterpieces using Bero-ai to bring out the charm of “Hiroshige Blue,” which received worldwide acclaim.

Utagawa Hiroshig: One Hundred Famous Views of Edo: Kyōbashi Bridge and Takegashi Bank(1st Term)
One Hundred Famous Views of Edo: Night View of Saruwaka-machi(2nd Term)

Highlight of Exhibition 1 New era through Bero-ai – masterpieces of landscape paintings

We will introduce some of the famous works colored in beautiful blue from Hiroshige’s first seller of landscape pictures “Famous Places in Edo,” to “Fifty-three Stations of the Tōkaidō Road” which made him a star, to the masterpiece of his later years “One Hundred Famous Views of Edo.”

Eight Views of Edo: Full Moon at Takanawa(1st Term)
Famous Places in Kyoto: Cherry Trees in Full Bloom at Arashiyama(2nd Term)
Eight Views of the Environs of Edo: Clearing Weather at Shibaura(1st Term)
Wild Duck and Reeds in the Snow(2nd Term)
Rabbits and the Moon(1st Term)

Highlight of Exhibition 2  The blue era of the ukiyo-e world

Bero-ai reproduces vivid blue, which fascinated many ukiyo-e artists, such as Katsushika Hokusai, Keisai Eisen, and Utagawa Kuniyoshi. The exhibition will also present some works produced in the background of the Bero-ai trend including Hokusai’s landscape painting masterpiece “Thirty-Six Views of Mt. Fuji.”

Katsushika Hokusai Thirty-six Views of Mt. Fuji: Umezawa in Sagami Province(2nd Term)
Utagawa Kuniyoshi Thirty-six Views of Mt. Fuji Viewed from Edo: View of Mt. Fuji beneath Shin-Ōhashi Bridge(1st Term)

Highlight of Exhibition 3 Works before the appearance of Bero-ai

During his training, Hiroshige mainly drew pictures of beautiful women, kabuki actors, and warriors. This section introduces his work before he became popular for landscape paintings. What kind of artist would Hiroshige have been if “Bero-ai (prussian blue)” never appeared? It may be fun to view exhibitions with this caveat in mind.

Kabuki Actors Nakamura Daikichi I and Nakamura Shikan I(2nd Term)
Admission
Adult 1000円
University and High school students 700円
Junior High School Students and below (under 15 years old) FREE
Calendar

休館日

2024 10

休館日

1-4,7,15,21,28

2024 / 10

1-4,7,15,21,28

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
2024 11

休館日

5-8,11,18,25

2024 / 11

5-8,11,18,25

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
プレスの方へ

本展のプレスリリースのダウンロード、掲載や取材のお申込みはこちらから。

広重ブルー

2024年10月5日(土)~12月8日(日)

前期 10月5日(土)~11月4日(月・祝)
後期 11月9日(土)~12月8日(日)※前後期で全点展示替え

10月7、15、21、28、 11月5-8、11、18、25日は休館します。

開館時間:10時30分~17時30分(入館は17時まで)
入場料:一般 1000円 / 大高生 700円 / 中学生(15歳)以下 無料

「広重ブルー」展チラシ
「広重ブルー」展作品リスト

担当学芸員によるスライドトークを行います。詳細は下記をご覧ください。

当館では入館のための日時指定予約を行っておりません。
ご希望の日時にお越しください。

風景画の巨匠、歌川広重(1797~1858)。その作品は今も高い人気を誇りますが、とりわけ空や海の深く美しい青が印象的です。これは1830年頃から浮世絵に用いられたベロ藍(プルシアンブルー、ベルリンブルーとも)と呼ばれる青色の絵具によるもの。その美しさに触発されさまざまな絵師がベロ藍を使って風景画を描きます。当時30代半ばの広重もまたそのひとり。広重は、ベロ藍との出会いから風景画に開眼すると、刻々と変わる空模様や水面を繊細に表現し、人気絵師への階段をのぼっていきます。その後も晩年にいたるまで詩情あふれる名作を続々と生み出し、浮世絵界に不動の地位を築いていきました。
本展では広重のベロ藍を用いた名作の数々を中心にご紹介し、国内外で愛され続ける広重の青の魅力に迫ります。

歌川広重「名所江戸百景 京橋竹がし」(前期展示)
ホイッスラー「ノクターン:青と金色ーオールド・バターシー・ブリッジ」(イギリス、テート・ギャラリー)に影響を与えた1点
歌川広重「名所江戸百景 猿わか町よるの景」(後期展示)

みどころ① ベロ藍で開眼 風景画の名品がずらり

広重の風景画における最初のヒット作「東都名所」(「一幽斎がき東都名所」)から出世作である「東海道五拾三次之内」(保永堂版)、晩年の大作「名所江戸百景」シリーズまで、美しい青に彩られた名作の数々をご紹介いたします。

歌川広重「東都名所 高輪之明月」(前期展示)
歌川広重「京都名所之内 あらし山満花」(後期展示)
歌川広重「四季江都名所 夏両国之月」(前期展示)
歌川広重「芦に鴨」(後期展示)
歌川広重「月に兎」(前期展示)

みどころ② 浮世絵界の青の時代

鮮やかな青を再現するベロ藍は葛飾北斎や溪斎英泉、歌川国芳など多くの絵師を魅了しました。風景画の傑作、北斎「冨嶽三十六景」シリーズをはじめ、ベロ藍の流行を背景に生まれた作品もご覧いただきます。

葛飾北斎「冨嶽三十六景 相州梅沢左」(後期展示)
歌川国芳「東都富士見三十六景 新大はし橋下の眺望」(前期展示)

みどころ③ ベロ藍と出会う以前の作品もご紹介

風景画を多く手掛ける以前、広重は美人画や役者絵、武者絵を描いていました。ベロ藍が登場しなければ広重はどんな絵師になっていたのか?そんなことを思いながらご覧いただくのも楽しいのではないでしょうか。

歌川広重「初代中村大吉の清盛の乳人八条局と初代中村芝翫の安芸守平清盛」(後期展示)
イベント

学芸員によるスライドトーク

展覧会の見どころを担当学芸員が解説します。

日時2024年10月8日(火) 11:00
2024年10月16日(水) 11:00
2024年10月24日(木) 11:00
2024年11月13日(水) 11:00
2024年11月22日(金) 11:00
2024年11月26日(火) 11:00  各回30分程度 定員50名
会場太田記念美術館 視聴覚室(B1)
参加方法10:30より美術館受付にて整理券を配布します。展覧会入場券ご購入時にお申し出ください。(お申し出のない場合整理券はお渡ししません)
聴講には「広重ブルー」展の当日入場券と整理券が必要です。
整理券は展覧会にご入場の方1名につき1枚まで。
入館料
一般1000円
大高生700円
中学生(15歳)以下無料

*中学生以上の学生は学生証をご提示下さい。
*10名以上のグループ、団体での来館をご検討の場合はツアーガイド及びご引率の皆様へをお読みいただき必ず事前にご連絡をお願いいたします。(混雑時に事前連絡なくご来館の団体、グループのお客様は、ご入館をお断りさせて頂くことがございますのでご了承下さい。)
*障害者手帳提示でご本人とお付き添い1名さま100円引き。
*その他各種割引についてはお問い合わせください。
*料金は消費税込み。

*ホテル雅叙園東京⇔太田記念美術館 入館料相互割引のご案内*

ホテル雅叙園東京文化財「百段階段」にて同時期に開催される「月百姿×百段階段 ~五感で愉しむ月めぐり」展と入館料の相互割引をいたします。

割引期間 2024年10月5日(土)~12月8日(日)

◇ホテル雅叙園東京「月百姿×百段階段 ~五感で愉しむ月めぐり」展での割引
太田記念美術館「広重ブルー」展のチケット半券、年間パスポートをご提示いただくと、下記料金で展示をご覧いただけます。

一般1,600円⇒1,400円 大学生・高校生 1,000円⇒900円 中小生 800円⇒700円

◇太田記念美術館「広重ブルー」展での割引
ホテル雅叙園東京「月百姿×百段階段」展のチケット半券、オンラインチケット画面をご提示いただくと、下記料金で展示をご覧いただけます。

一般 1,000円⇒900円 大高生 700円⇒600円

ホテル雅叙園東京
月百姿×百段階段~五感で愉しむ月めぐり~
会期 2024年10月5日(土)~12月1日(日)
東京都目黒区下目黒1-8-1 問合せ 03-5434-3140(10:00~18:00)

*「月百姿×百段階段」での割引は12月1日(日)まで
*割引の併用はできません
*対象券1枚につき1名様1回限り有効
*当日券ご購入時に受付にてご提示ください。購入後の割引はできません

*他館相互割引のご案内*
チケットご購入時に下記のご提示にて100円割引いたします。

◇山種美術館 2024年1月以降にご入館の入場券半券またはオンラインチケット画面、山種メンバーズカード
◇戸栗美術館 2024年4月以降にご入館の入場券半券またはオンラインチケット画面、年間パスポート
◇サントリー美術館 メンバーズクラブ会員証
◇千葉市美術館 友の会会員証

※山種美術館、戸栗美術館にて本展の入場券半券をご提示いただくと2025年3月末まで割引料金にてご入館いただけます。
※サントリー美術館、千葉市美術館、山種美術館、戸栗美術館にて当館の本年度年間パスポートをご提示いただくと2025年3月末まで割引料金にてご入館いただけます。

*割引の併用はできません
*対象券1枚につき1名様1回限り有効
*当日券ご購入時に受付にてご提示ください。購入後の割引はできません

開館日カレンダー

休館日

2024 10

休館日

1-4,7,15,21,28

2024 / 10

1-4,7,15,21,28

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
2024 11

休館日

5-8,11,18,25

2024 / 11

5-8,11,18,25

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
プレスの方へ

本展のプレスリリースのダウンロード、掲載や取材のお申込みはこちらから。

Ukiyo-e Haunted House

2024, August 2nd-29th

1st August 3rd-September
2nd Term September 6th-29th

Will be closed on August 5, 13, 19, 26, September 2-5, 9, 17, 24.

Opening Hours : 10:30 a.m. – 5:30 p.m. (Last Admission: 5:00 p.m.)
Admission : Adult ¥1200 / University and High school students ¥800 / Junior High School Students and below(under 15 years old) FREE

FLYER
LIST

A wide variety of ghosts are depicted in ukiyo-e, from eerie specters lurking in dilapidated houses to vengeful spirits glaring at viewers with terrifying expressions. While some frighten us, others make us laugh with their humorous appearance. This exhibition features a large collection of ukiyo-e masterpieces by popular artists like Utagawa Kunisada, Utagawa Kuniyoshi and Tsukioka Yoshitoshi, showcasing various types of specters and ghosts. (Please note that we will swap out all the works between the first and second terms)

Utagawa Kuniyoshi “Takiyasha-hime Summoning a Skeleton at the Haunted Old Palace at Sōma” (Private Collection / 2nd term)

① Ghost and Specters by Popular Ukiyo-e Artists

In this exhibition, you can enjoy a large number of ghost ukiyo-e masterpieces by popular artists. A highlight is Utagawa Kuniyoshi’s “Takiyasha-hime Summoning a Skeleton at the Haunted Old Palace at Sōma” (on display during the second term), one of the most famous ghost ukiyo-e prints.

Utagawa Sadahide “Minamoto no Yorimitsu and His Subordinates Attacked by the Demon Spider” (1st term)

Utagawa Kuniyoshi “Fifty-three Stations of the Tōkaidō Road: Okazaki” (2nd term)

② Cute and Humorous Ghosts

The exhibition also features a lighter side, with depictions of cute and humorous ghosts, such as haunted cats dancing playfully, kappa (water imps) with human-like expressions, and even specters resembling stuffed animals.

Tsukioka Yoshitoshi “New Forms of Thirty-six Ghosts: Specters Appearing from a Heavy Basket”  (Private Collection / 1st term)
Utagawa Kunisada ( Toyokuni Ⅲ) “Parody of Thirty-six Poems: Ghost of Kasane” (1st term)
Utagawa Yoshifuji “Monster Cutting Woman’s Hair” (1st term)
Issunshi Hanasato “Tools of the Trade: Kappa” (2nd term)
Utagawa Yoshitora “Hermit Nikushi Teaching Sorceries of Frogs to Two Men” (1st term)

③ Approximately 20% of the Exhibits Showcased for the First Time.

36 pieces of the 174 works on display are new acquisitions, showcased for the first time. Whether you’re a first-time visitor or a returning guest, we hope you enjoy encountering this variety of ghosts.

Utagawa Kuniyoshi “Kabuki Play “Manete Mimasu Yotsuya no Kikigaki”” (2nd term)
Utagawa Yoshitsuya “Minamoto no Yorimitsu and His Subordinates Defeating the Demon Spider” (2nd term)
Admission
Adult 1200 yen
University and High school students 800 yen
Junior High School Students and below (under 15 years old) Free
Calendar

CLOSED

2024 8

休館日

1,2,5,13,19,26

2024 / 8

1,2,5,13,19,26

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
2024 9

休館日

2-5,9,17,24,30

2024 / 9

2-5,9,17,24,30

SUN MON TUE WED THU FRI SAT

浮世絵お化け屋敷

2024年8月3日(土)~9月29日(日)

前期 8月3日(土)~9月1日(日)
後期 9月6日(金)~9月29日(日)※前後期で全点展示替え

8月5、13、19、26、 9月2-5、9、17、24日は休館します。

開館時間:10時30分~17時30分(入館は17時まで)
入場料:一般 1200円 / 大高生 800円 / 中学生(15歳)以下 無料

「浮世絵お化け屋敷」展チラシ
「浮世絵お化け屋敷」展作品リスト

当館では入館のための日時指定予約を行っておりません。
ご希望の日時にお越しください。

荒れ果てた屋敷に巣くう不気味な妖怪や、怨みを晴らそうと恐ろしい形相で睨みつける幽霊。浮世絵にはさまざまなお化けが登場し、時には見る者を怖がらせ、時にはそのユーモラスな姿で笑わせます。本展では、歌川国芳や月岡芳年の名品をはじめ、妖怪や幽霊を描いた浮世絵約170点(前後期で全点展示替え)を紹介いたします。この夏、お化け屋敷と化す (?)太田記念美術館にぜひ足をお運びください。

歌川国芳「相馬の古内裏」(個人蔵)後期展示

見どころ① 国芳、国貞、芳年のお化けの名品が大集合

歌川国芳の代表作である「相馬の古内裏」をはじめ、歌川国貞や月岡芳年ら 人気浮世絵師たちが手掛けた不気味で怖い妖怪や幽霊の名品が大集合します。

歌川国芳「源頼光公館土蜘作妖怪図」(太田記念美術館蔵)前期展示

歌川国芳「五十三駅 岡崎」(太田記念美術館蔵) 後期展示

見どころ② 可愛くてユーモラスなお化けたちも大集合

楽しそうに踊る猫又や、まるで人間のような表情をした河童、ゆるキャラのような不思議なフォルムをした謎の妖怪たちなど、怖いだけではない、可愛くてユーモラスなお化けたちも大集合します。

月岡芳年「新形三十六怪撰 おもゐつつら」(個人蔵)前期展示
歌川国貞「見立三十六歌撰之内 藤原敏行朝臣 累の亡魂」(太田記念美術館蔵)前期展示
歌川芳藤「髪切の奇談」(太田記念美術館蔵)前期展示
花里「商内道具集之内 桐油御合羽品々」(太田記念美術館蔵) 後期展示
歌川芳虎「越中立山の地獄谷に肉芝道人蛙合戦の奇をあらはし良門伊賀寿の両雄に妖術を授く」(太田記念美術館蔵)前期展示

見どころ③ 約2割の作品が新収蔵品

太田記念美術館ではこれまで妖怪や幽霊を題材とした浮世絵をしばしば紹介してきましたが、今回の展覧会では太田記念美術館に新たに収蔵された初公開の作品38点が含まれています。これまで太田記念美術館に足を運んだことがある方も、ぜひ新しいお化けたちに会いに来てください。

歌川国芳「当三升四谷聞書」(太田記念美術館蔵) 後期展示
歌川芳艶「丹波国山中は数千年越し蜘蛛あまたの人なやますと聞源頼光四天王お召つれ遂にたいししたまふ図」(太田記念美術館蔵) 後期展示
入館料
一般1200円
大高生800円
中学生(15歳)以下無料

*中学生以上の学生は学生証をご提示下さい。
*10名以上のグループ、団体での来館をご検討の場合はツアーガイド及びご引率の皆様へをお読みいただき必ず事前にご連絡をお願いいたします。(混雑時に事前連絡なくご来館の団体、グループのお客様は、ご入館をお断りさせて頂くことがございますのでご了承下さい。)
*障害者手帳提示でご本人とお付き添い1名さま100円引き。
*その他各種割引についてはお問い合わせください。
*料金は消費税込み。

*リピーター割引のご案内*
会期中2回目以降ご鑑賞の方は半券のご提示にて200円割引いたします(他の割引との併用不可)

*他館相互割引のご案内*
チケットご購入時に下記のご提示にて100円割引いたします。

◇山種美術館 2024年1月以降にご入館の入場券半券またはオンラインチケット画面、山種メンバーズカード
◇戸栗美術館 2024年4月以降にご入館の入場券半券またはオンラインチケット画面、年間パスポート
◇サントリー美術館 メンバーズクラブ会員証
◇千葉市美術館 友の会会員証

※山種美術館、戸栗美術館にて本展の入場券半券をご提示いただくと2025年3月末まで割引料金にてご入館いただけます。
※サントリー美術館、千葉市美術館、山種美術館、戸栗美術館にて当館の本年度年間パスポートをご提示いただくと2025年3月末まで割引料金にてご入館いただけます。

*割引の併用はできません
*対象券1枚につき1名様1回限り有効
*当日券ご購入時に受付にてご提示ください。購入後の割引はできません

*グループ・団体でお越しのお客様へ*
当展覧会は混雑が予測されるため、会期中の土日祝日および最終週(前期8/27-8/31、後期9/25-9/29)はグループ・団体での観覧をお受けできません。

・混雑状況によっては、上記以外の日程もグループ・団体での観覧をお受けできない場合がございます。
・事前のご予約がない場合は観覧をお受けできない場合がございます。
・グループ・団体でのご来館に際してはこちらをお読みください。

開館日カレンダー

休館日

2024 8

休館日

1,2,5,13,19,26

2024 / 8

1,2,5,13,19,26

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
2024 9

休館日

2-5,9,17,24,30

2024 / 9

2-5,9,17,24,30

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
プレスの方へ

本展のプレスリリースのダウンロード、掲載や取材のお申込みはこちらから。

Fan Pictures by Kuniyoshi -Cats, Kabuki Actors and Girls

2024, June 1st-July 28th

1st Term June 1st-25th
2nd Term June 29th-July 28th

Will be closed on June 3, 10, 17, 24, 26-28, July 1, 8, 16, 22.

Opening Hours : 10:30 a.m. – 5:30 p.m. (Last Admission: 5:00 p.m.)
Admission : Adult ¥1000 / University and High school students ¥700 / Junior High School Students and below(under 15 years old) FREE

FLYER
LIST

Enjoy the fan ukiyo-e prints and feel the breeze!

Uchiwa is a traditional Japanese hand fan, typically crafted with a round or oval bamboo frame and adorned with paper. During the Edo period, these fans were indispensable not only for cooling off during the hot summer months but also served as fashionable accessories and collectibles for kabuki enthusiasts, similar to modern bromides. Utagawa Kuniyoshi (1797-1861), a ukiyo-e artist renowned for his wide range of subjects of the late Edo period (1603-1868), was prolific in fan picture production. His work, which encompassed more than 600 pieces, features humorous caricatures, vivid portrayals of kabuki actors, and lively depictions of beautiful women, making these fans beloved daily necessities in Edo.

While fans are typically consumable items, surviving examples are rare; however, those showcased in this exhibition are in exceptional condition. Among the 220 pieces displayed, approximately 100 works are being unveiled for the first time. We hope you will enjoy the delightful, intriguing, and lesser-known world of Kuniyoshi’s fan pictures.

Girl Playing with a Cat (1st term)

The world’s exclusive exhibition of Kuniyoshi’s fan pictures

Fans were used as practical products until they became dirty or broken. However, all the pieces showcased are in excellent condition, highlighting exceptional carving and printing techniques. This presents a unique opportunity to explore Kuniyoshi’s artistic allure through fan pictures that have remained in good condition—a rarity in itself.

Shadow Pictures: Cats Forming a Japanese Lion Mask, a Horned Owl and a Female Demon’s Mask (1st term)
Shadow Pictures: Cats Forming a Japanese Lion Mask, a Horned Owl and a Female Demon’s Mask (1st term)
Cats Juggling Balls (2nd term)

100 premiere works

Among the exhibits, 100 works are being displayed for the first time, including renowned pieces such as “Girl Playing with a Cat” and “Cats Juggling Balls.” This collection not only encompasses depictions of actors and beautiful women but also includes store advertisements and puzzle-solving games, providing insights into the daily lives and entertainment of the Edo period. Additionally, it showcases Kuniyoshi’s meticulous drawing skills.

Birds’ Peddlers (2nd term)
Benkei on the Boat (2nd term)
Stacked Box and Scarlet Carpet (1st term)

Featured themes: yakusha-e and bijin-ga

Kuniyoshi, renowned for his humorous caricatures and dynamic warrior depictions, frequently centered his fan art on yakusha-e (portraits of kabuki actors) and bijin-ga (pictures of beautiful women). These subjects, deeply ingrained in the daily lives of Edo people, highlight lively and exquisitely rendered figures, particularly women. Attendees are encouraged to appreciate the beloved Kuniyoshi beauties, cherished by spectators of the Edo-era.

Evening Snow at Yushima (2nd term)
Evening Cool (1st term)
Spring Rainbow (2nd term)

Origin of Oshikatsu [supporting activities of one’s favorite]

Fans have historically played a crucial role in Japanese culture, dating back to the Edo period when fan pictures featuring popular kabuki actors were highly coveted. These fans allowed people to feel a daily connection with their favorite performers, much like today’s Oshikatsu, where fans support their favorite celebrities by inscribing names or messages.

Kabuki Actors Segawa Michinosuke and Sawamura Tosshō (1st term)

協力:ギャラリー紅屋

Admission
Adult 1000 yen
University and High school students 700 yen
Junior High School Students and below (under 15 years old) Free
Calendar

CLOSED

2024 6

休館日

3,10,17,24,26-28

2024 / 6

3,10,17,24,26-28

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
2024 7

休館日

1,8,16,22,29-31

2024 / 7

1,8,16,22,29-31

SUN MON TUE WED THU FRI SAT

国芳の団扇絵 ―猫と歌舞伎とチャキチャキ娘

2024年6月1日(土)~7月28日(日)

前期 6月1日(土)~6月25日(火)
後期 6月29日(土)~7月28日(日)※前後期で全点展示替え

6月3、 10、 17、 24、 26-28, 7月1、8、16、22日は休館します。

開館時間:10時30分~17時30分(入館は17時まで)
入場料:一般 1000円 / 大高生 700円 / 中学生(15歳)以下 無料

「国芳の団扇絵 ―猫と歌舞伎とチャキチャキ娘」展チラシ
「国芳の団扇絵 ―猫と歌舞伎とチャキチャキ娘」展作品リスト

担当学芸員によるスライドトークを行います。詳細は下記をご覧ください。

当館では入館のための日時指定予約を行っておりません。
ご希望の日時にお越しください。

見てヨシ、推してヨシ、あおいでヨシ!

歌川国芳(1797~1861)は多彩なジャンルで活躍し、現代人にも人気の浮世絵師です。これまでさまざまに紹介されてきましたが、本展では史上初めて、国芳の団扇絵だけをご覧いただきます。
団扇は、江戸っ子にとって夏の暑さをしのぐための必需品でしたが、同時にデザインを楽しむお洒落のアイテムでもあり、また歌舞伎ファンにとっては大事な推し活グッズでもありました。この団扇を作るための浮世絵、すなわち団扇絵も実は人気が高く、国芳も積極的に手がけていたのです。消耗品であることから現存数が少ないなか、本展では初展示作品、約100点を含む220点をご紹介します。目にも楽しく涼しげな、そして知られざる国芳団扇絵の世界を存分にお楽しみください。

「鏡面シリーズ 猫と遊ぶ娘」(前期展示)

ここがレア! ① 世界初! 団扇絵の美品が揃う

実用品である団扇絵はボロボロになるまで使われる運命にありました。しかし今回ご紹介するのは彫摺が良く保存状態も優れた作品ばかりです。団扇絵の美品が揃うだけでも非常に珍しいのですが、くわえて国芳の魅力の深堀りもできる貴重な機会といえるでしょう。

「絵鏡台 合かか身 猫/しし・みみづく・はんにやあめん」(前期展示)
「絵鏡台 合かか身 猫/しし・みみづく・はんにやあめん」(前期展示)
前図裏面とされる作品には影絵が表される
「猫の曲まり」(後期展示)

ここがレア! ② これも国芳!? 初展示作品が約100点

代表作「鏡面シリーズ 猫と遊ぶ娘」や「猫の曲まり」だけでなく、約100点の初展示作品も見どころです。これらには役者絵や美人画、またお店の宣伝用に作られたものや謎解き尽くしのものなどが含まれており、江戸の人々が日常で触れた情報や娯楽、また国芳の細やかな仕事ぶりを伝えてくれます。

「諸鳥やすうりづくし」(後期展示)
「船弁慶」(後期展示)
「提重と緋毛氈」(前期展示)

ここがレア! ③ 実は役者絵も美人画も人気

ユーモラスな戯画やパワフルな武者絵のイメージが強い国芳ですが、団扇絵の題材として多いのは意外にも役者絵と美人画。暮らしのなかで使う団扇絵には親しみやすいテーマを選んでいたことがうかがえます。とりわけ女性たちのいきいきとした表情が大きく描かれた作品は見応え充分。江戸っ子に愛された愛嬌いっぱいの国芳美人をご覧ください。

「逢世八懐 湯しま暮雪」(後期展示)
「夕寿豆美」(前期展示)
「春の虹蜺」(後期展示)

ここがレア! ④ 推し活グッズの原点、ここにあり!?

団扇は現代の推し活で欠かせないグッズですが、実は江戸時代も同様でした。人気役者を描いた団扇絵が根強い人気を誇っていたのです。当時の人々も大好きなスターの姿を日用品に取り入れることで、応援するだけでなく、彼らと日常をともにする感覚も楽しんだのでしょう。その熱い思いにも触れてみてください。

「ちょぼくれおはま 瀬川路之助 花見がへり 沢村訥升」(前期展示)

協力:ギャラリー紅屋

イベント

学芸員によるスライドトーク

展覧会の見どころを担当学芸員が解説します。

日時2024年6月11日(火) 11:00
2024年6月19日(水) 11:00
2024年7月12日(金) 11:00
2024年7月17日(水) 11:00
2024年7月23日(火) 11:00  各回30分程度 定員50名
会場太田記念美術館 視聴覚室(B1)
参加方法10:30より美術館受付にて整理券を配布します。展覧会入場券ご購入時にお申し出ください。(お申し出のない場合整理券はお渡ししません)
聴講には「国芳の団扇絵 ―猫と歌舞伎とチャキチャキ娘」展の当日入場券と整理券が必要です。
整理券は展覧会にご入場の方1名につき1枚まで。
入館料
一般1000円
大高生700円
中学生(15歳)以下無料

*中学生以上の学生は学生証をご提示下さい。
*10名以上のグループ、団体での来館をご検討の場合はツアーガイド及びご引率の皆様へをお読みいただき必ず事前にご連絡をお願いいたします。(混雑時に事前連絡なくご来館の団体、グループのお客様は、ご入館をお断りさせて頂くことがございますのでご了承下さい。)
*障害者手帳提示でご本人とお付き添い1名さま100円引き。
*その他各種割引についてはお問い合わせください。
*料金は消費税込み。

*リピーター割引のご案内*
会期中2回目以降ご鑑賞の方は半券のご提示にて200円割引いたします(他の割引との併用不可)

*他館相互割引のご案内*
チケットご購入時に下記のご提示にて100円割引いたします。

◇山種美術館 2024年1月以降にご入館の入場券半券またはオンラインチケット画面、山種メンバーズカード
◇戸栗美術館 2024年4月以降にご入館の入場券半券またはオンラインチケット画面、年間パスポート
◇サントリー美術館 メンバーズクラブ会員証
◇千葉市美術館 友の会会員証

※山種美術館、戸栗美術館にて本展の入場券半券をご提示いただくと2025年3月末まで割引料金にてご入館いただけます。
※サントリー美術館、千葉市美術館、山種美術館、戸栗美術館にて当館の本年度年間パスポートをご提示いただくと2025年3月末まで割引料金にてご入館いただけます。

*割引の併用はできません
*対象券1枚につき1名様1回限り有効
*当日券ご購入時に受付にてご提示ください。購入後の割引はできません

開館日カレンダー

休館日

2024 6

休館日

3,10,17,24,26-28

2024 / 6

3,10,17,24,26-28

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
2024 7

休館日

1,8,16,22,29-31

2024 / 7

1,8,16,22,29-31

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
プレスの方へ

本展のプレスリリースのダウンロード、掲載や取材のお申込みはこちらから。

Tsukioka Yoshitoshi “One Hundred Views of the Moon”

2024, April 3rd-May 26th

1st Term April 3rd-29th
2nd Term May 3rd-26th

Will be closed on April 8, 15, 22, 30, May 1, 2, 7, 13, 20.

Opening Hours : 10:30 a.m. – 5:30 p.m. (Last Admission: 5:00 p.m.)
Admission : Adult ¥1000 / University and High school students ¥700 / Junior High School Students and below(under 15 years old) FREE

FLYER
LIST

Exhibition of the complete 100 works of “One Hundred Views of the Moon”: Tsukioka Yoshitoshi’s most well-known works

Tsukioka Yoshitoshi (1839-1892) was an ukiyo-e artist who was active from the end of the Edo period to the early Meiji period. Yoshitoshi’s “musha-e (warrior pictures)” are famous for their powerful and bold compositions, and are full of a cool charm that attracts us even today. The Ota Memorial Museum of Art also often features Tsukioka Yoshitoshi, but this exhibition will introduce all 100 pieces of “One Hundred Views of the Moon” which is his masterpiece from his later years, and the exhibition period will be divided into the first and second halves.

Tsukioka Yoshitoshi “One Hundred Views of the Moon: Lady Yūgao from “The Tale of Genji”” (1st term)
Tsukioka Yoshitoshi “One Hundred Views of the Moon: Moon Above the Daimotsu Bay: Benkei” (2nd term)
Tsukioka Yoshitoshi “One Hundred Views of the Moon: Jade Rabbit and Sun Wukong” (1st term)

Appreciating “One Hundred Views of the Moon” from various aspects

The themes of “One Hundred Views of the Moon” are based on stories related to the moon. They vary widely, from warriors and beautiful women in the Heian period and the Age of Civil Wars, to mystic creatures such as ghosts and monsters. In this exhibition, we will introduce a clearer view of the world of “One Hundred Views of the Moon” through the subjects depicted in the pictures such as Japanese poems, warriors and the everyday lives of the people.

Tsukioka Yoshitoshi “One Hundred Views of the Moon: “How hopeless it is, it would be better for me to sink beneath the waves perhaps then I could see my man from moon capital” -Poem by Ariko”
Tsukioka Yoshitoshi “One Hundred Views of the Moon: Cry of the Fox” (2nd term)
Tsukioka Yoshitoshi “One Hundred Views of the Moon: Midnight Moon at Mt. Yoshino: Iga-no tsubone” (1st term)

“Flowers” and “Snow” by Yoshitoshi’s pupils

Akiyama Buemon, the publisher of “One Hundred Views of the Moon,” also published a set works by Yoshitoshi’s pupils, Mizuno Toshikata and Arai Yoshimune. Toshikata’s “Thirty-six Selected Beauties,” features beautiful women reminiscent of flowers, while Yoshimune’s “Selected Tales of Snow” is based on the old stories related to snow. In Japan, the moon is often presented in combination with flowers and snow. This exhibition introduces not only Yoshitoshi’s moon, but also flowers and snow pictures by his pupils.

Mizuno Toshikata “Thirty-six Selected Beauties: After the Bath, Woman of the Kansei Era” (1st term)
Arai Yoshimune “Selected Tales of Snow: Satō Tadanobu Fighting in the Snow” (2nd term)
Admission
Adult 1000 yen
University and High school students 700 yen
Junior High School Students and below (under 15 years old) Free
Calendar

CLOSED

2024 4

休館日

1,2,8,15,22,30

2024 / 4

1,2,8,15,22,30

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
2024 5

休館日

1,2,7,13,20,27-31

2024 / 5

1,2,7,13,20,27-31

SUN MON TUE WED THU FRI SAT

月岡芳年 月百姿

2024年4月3日(水)~5月26日(日)

前期 4月3日(水)~4月29日(月・祝)
後期 5月3日(金・祝)~5月26日(日)※前後期で全点展示替え

4月8、15、22、30、5月1、2、7、13、20日は休館します。

開館時間:10時30分~17時30分(入館は17時まで)
入場料:一般 1000円 / 大高生 700円 / 中学生(15歳)以下 無料

「月岡芳年 月百姿」展チラシ
「月岡芳年 月百姿」展作品リスト

担当学芸員によるスライドトークを行います。詳細は下記をご覧ください。

当館では入館のための日時指定予約を行っておりません。
ご希望の日時にお越しください。

月岡芳年の代表作、「月百姿」全100点を紹介

月岡芳年(つきおかよしとし 1839~92)は、幕末から明治時代前半にかけて活躍した浮世絵師です。月岡芳年の武者絵は迫力ある大胆な構図が特色で、現在の私たちをも惹きつけるカッコいい魅力にあふれています。太田記念美術館では月岡芳年をしばしば取り上げていますが、今回の展覧会では芳年晩年の代表作となる「月百姿(つきひゃくし)」100点を前期と後期に分けて全点紹介いたします。

月岡芳年「月百姿 源氏夕顔巻」(前期)
月岡芳年「つき乃百姿 大物海上月 弁慶」(後期)
月岡芳年「月百姿 玉兎 孫悟空」(前期)

「月百姿」の世界をさまざまな切り口で紹介

「月百姿」は、月にちなんだ物語を題材としていますが、平安時代や戦国時代の武将たちや絶世の美女たち、あるいは幽霊や妖怪などの不可思議な存在まで、さまざまなテーマが登場します。本展では、音曲や和歌、謡曲、人々の暮らしなど、描かれている題材を切り口に、「月百姿」の世界を紹介いたします。

月岡芳年「月百姿 はかなしや波の下にも入ぬべしつきの都の人や見るとて 有子」(後期)
月岡芳年「月百姿 吼噦」(後期)
月岡芳年「月百姿 吉野山夜半月 伊賀局」(前期)

芳年の弟子たちによる「花」と「雪」も合わせて紹介

「月百姿」の版元である秋山武右衛門からは、芳年の門人である水野年方と新井芳宗の揃物も刊行されました。年方の「三十六佳撰」は花を連想させる美人たちを、新井芳宗の「撰雪六六談」は雪にまつわる故事を題材としています。本展では「月百姿」の「月」とともに、弟子たちによる「花」と「雪」も合わせて紹介いたします。

水野年方「三十六佳撰 湯あかり 寛政頃婦人」(前期)
新井芳宗「撰雪六六談 忠信なる哉」個人蔵(後期)
イベント

学芸員によるスライドトーク

展覧会の見どころを担当学芸員が解説します。

日時2024年4月9日(火) 11:00
2024年4月19日(金) 11:00
2024年4月24日(水) 11:00
2024年5月8日(水) 11:00
2024年5月17日(金) 11:00
2024年5月21日(火) 11:00  各回30分程度 定員50名
会場太田記念美術館 視聴覚室(B1)
参加方法10:30より美術館受付にて整理券を配布します。展覧会入場券ご購入時にお申し出ください。(お申し出のない場合整理券はお渡ししません)
聴講には「月岡芳年 月百姿」展の当日入場券と整理券が必要です。
整理券は展覧会にご入場の方1名につき1枚まで。
入館料
一般1000円
大高生700円
中学生(15歳)以下無料

*中学生以上の学生は学生証をご提示下さい。
*10名以上のグループ、団体での来館をご検討の場合はツアーガイド及びご引率の皆様へを必ずお読みください。また20名以上の団体のお客様は、事前にお電話にて予約のお申込みをお願いいたします。ご予約のない場合は入場をお断りすることがございます
*障害者手帳提示でご本人とお付き添い1名さま100円引き。
*その他各種割引についてはお問い合わせください。
*料金は消費税込み。

*他館相互割引のご案内*
チケットご購入時に下記のご提示にて100円割引いたします。

◇山種美術館 2024年1月以降にご入館の入場券半券またはオンラインチケット画面、山種メンバーズカード
◇戸栗美術館 2024年4月以降にご入館の入場券半券またはオンラインチケット画面、年間パスポート
◇サントリー美術館 メンバーズクラブ会員証
◇千葉市美術館 友の会会員証

※山種美術館、戸栗美術館にて本展の入場券半券をご提示いただくと2025年3月末まで割引料金にてご入館いただけます。
※サントリー美術館、千葉市美術館、山種美術館、戸栗美術館にて当館の本年度年間パスポートをご提示いただくと2025年3月末まで割引料金にてご入館いただけます。

*割引の併用はできません
*対象券1枚につき1名様1回限り有効
*当日券ご購入時に受付にてご提示ください。購入後の割引はできません

開館日カレンダー

休館日

2024 4

休館日

1,2,8,15,22,30

2024 / 4

1,2,8,15,22,30

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
2024 5

休館日

1,2,7,13,20,27-31

2024 / 5

1,2,7,13,20,27-31

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
プレスの方へ

本展のプレスリリースのダウンロード、掲載や取材のお申込みはこちらから。

Introduction to Ukiyo-e

Will be closed on December 4, 11, 18.

Opening Hours : 10:30 a.m. – 5:30 p.m. (Last Admission: 5:00 p.m.)
Admission : Adult ¥800 / University and High school students ¥600 / Junior High School Students and below(under 15 years old) FREE

FLYER
LIST

When viewing ukiyo-e, which point do you focus on?

Since most ukiyo-e are woodblock prints, it is important to appreciate not only the artist’s brush strokes, but also the excellent techniques of the carvers and printers who create the ukiyo-e together with the artists, so as to enjoy the works more deeply. There are also a number of key points, such as the state of preservation of the works and the texts inscribed in the pictures, that reveal the behind-the-scenes production process.

This exhibition introduces diverse perspectives from which to view ukiyo-e, from basic knowledge to in-depth analysis for ukiyo-e connoisseurs. We hope you will experience various ways to enjoy ukiyo-e.

Utagawa Hiroshige “One Hundred Famous Views of Edo: Sudden Shower over Shin-ōhashi Bridge and Atake”

Dig deep into the “Great Wave” by Katsushika Hokusai

Katsushika Hokusai’s Thirty-six Views of Mt. Fuji: The Great Wave off Kanagawa is the most famous ukiyo-e in the world. This work is filled with highlights for viewing ukiyo-e, such as Hokusai’s observational skills in capturing the furious waves, the techniques of the carver and the printer, and the use of an imported blue pigment. In this exhibition, we explore the techniques of masterpieces by leading artists such as Hokusai, Hiroshige and Utamaro.

Katsushika Hokusai “Thirty-six Views of Mt. Fuji: The Great Wave off Kanagawa”

Do you have an eye for ukiyo-e? Discover the differences of printing techniques!

Since most of ukiyo-e are woodblock prints, there are many identical works in circulation. However, when we compare earlier and later prints, we find that there are various differences in color, shape, and other details in the same work. In this exhibition, we also look at the details of the printing process and technique.

Utagawa Hiroshige “Sixty-nine Stations of the Kisokaidō Road: No. 40, Suhara”
※Lines and colors vary from edition to edition.
Utagawa Hiroshige “Sixty-nine Stations of the Kisokaidō Road: No. 40, Suhara”
Utagawa Hiroshige “One Hundred Famous Views of Edo: Inside Kameido Tenjin Shrine”
※The color of the sky under the bridge is changed.
Utagawa Hiroshige “One Hundred Famous Views of Edo: Inside Kameido Tenjin Shrine”

Delve into eye-opening knowledge of ukiyo-e

A small margin in the corner, and mysterious symbols in prints. In these small places that we normally do not notice, there are hidden clues that reveal the background of ukiyo-e, from productions to its state of preservation. Let’s examine some of the interesting knowledge about ukiyo-e that will prove eye-opening even for seasoned ukiyo-e lovers.

Toyohara Kunichika “Kunichika Manga of Flowers of Tokyo: No.4 Kabuki Actor Nakamura Shikan as Tamiya Iemon”
※ small margin which shows the mark for printing
Utagawa Toyokuni “Woman without Makeup like Mt.Fuji without Snow in Summer”
※The mark inherited by the artists of the Utagawa School
Kitagawa Utamaro “Courtesan Shiratama of the Wakana-ya House”
※The sign of the publisher Tsutaya Jzaburō
Kitagawa Utamaro “Seven Beauties in the Yoshiwara: Courtesan Shiratsuyu of the Wakana-ya House”
Admission
Adult 1000 yen
University and High school students 700 yen
Junior High School Students and below (under 15 years old) Free
Calendar

CLOSE

2023 12

休館日

4,11,18,25-31

2023 / 12

4,11,18,25-31

SUN MON TUE WED THU FRI SAT

Katsushika Oi 「Night Scene in the Yoshiwara」 -Charm of Hand Paintings

Will be closed on November 6, 13, 20.

Opening Hours : 10:30 a.m. – 5:30 p.m. (Last Admission: 5:00 p.m.)
Admission : Adult ¥800 / University and High school students ¥600 / Junior High School Students and below(under 15 years old) FREE

FLYER
LIST



Katsushika Ōi (date of birth and death unknown), an ukiyo-e artist in the Edo period, was the daughter of Katsushika Hokusai. Although only about 10 of her works have been confirmed to exist in the world, they are impressive and different from her great father’s works, continuing to fascinate many people. Among them, “Night Scene in the Yoshiwara” could be one of her best-known hand-drawn paintings, capturing the light and darkness of the Yoshiwara pleasure quarters. In this exhibition, we exhibit a number of original hand-drawn paintings from Ota Memorial Museum of Art’s collection as well as “Night Scene in the Yoshiwara” for the first time in three and a half years. Ukiyo-e prints were produced with the cooperation of a publisher, painter, carver, and a printer, and printed in large numbers. However, ukiyo-e hand-drawn paintings are one-of-a-kind works drawn directly on paper or silk by the artist. Our collection of hand-drawn paintings covers the long history of ukiyo-e and its wide range of genres, from Hishikawa Moronobu to Kitagawa Utamaro, Katsushika Hokusai, and Kobayashi Kiyochika of the Meiji era. Along with Ōi’s work, visitors can enjoy the world of hand-painted works by various artists.

Katsushika Ōi “Night Scene in the Yoshiwara”

1 “Night Scene in the Yoshiwara” on display for the first time in three and a half years

“Night Scene in the Yoshiwara” will be on display for the first time in three and a half years, and is recognized as one of the best-known hand-drawn paintings among Katsushika Ōi’s rare works. This is a masterpiece depicted using light and shadows, where she dramatically portrayed the night in Yoshiwara, the pleasure quarters of Edo. As a number of light sources are depicted in the painting, including the lanterns held by the customers and the lights inside the brothel, the figures of the people illuminated by the light emerge in the dark creating a dreamlike atmosphere. Please enjoy the brilliant brushwork by Ōi, including the beautiful colors and gradation.

2 Hokusai, Utamaro and Kiyochika – discovering the real brushwork of artists

In ukiyo-e, woodblock prints were produced in collaboration with artists, carvers, and printers, and it was possible to produce many prints. Therefore, ukiyo-e prints with the same titles are often stored in museums all around the world. On the other hand, hand-drawn paintings are valuable as they are one-of-a-kind originals that artists such as Hokusai, Utamaro and Kiyochika painted directly on paper or silk. We can see the real brushwork by artists in hand-drawn paintings, with the fine lines and beautiful color gradations. The beauty of the richly used pigments is also one of the highlights of this exhibition.

Katsushika Hokusai “Buddha’s Disciple, Rakan”
Kitagawa Utamaro “Courtesan Reading a Letter”
Utagawa Kuniyoshi/Utagawa Kunihide “Woman after Bathing”
Kobayashi Kiyochika “Ryōgoku-bashi Bridge in Civilized Tokyo”

3 People, landscapes, and stories – discovering works on various themes

One of the most depicted motifs in hand-drawn paintings is the so-called bijin-ga painting portraying a standing woman. However, The Ota Memorial Museum of Art’s collection of hand-drawn paintings includes many artists and genres, and you can find works on a wide range of themes, not just the bijin-ga paintings. This exhibition will be introducing the works divided into four themes, which are “people”, “common life”, “landscapes”, and “stories”. We will present the charm of hand-drawn paintings from various perspectives such as the changes in women’s customs, famous places all over Japan, and stories familiar to Edo people.

Kuwagata Keisai “Party under Cherry Blossoms”
Tsukioka Yoshitoshi “Lady Tokiwa and Her Children Wandering in the Snow”
Utagawa Hiroshige “Three Waterfalls in Nikkō: Kegon Falls (R) / Kirifuri Falls (Mid) / Urami Falls (L)”
Katsushika Taito Ⅱ “Empress Jingū and Her Son, Emperor Ōjin in Babyhood”
Kaigetsudō Ando “Picture Scroll of the Ogre Inhabiting Mt. Ōe”
Admission
Adult 1000 yen
University and High school students 700 yen
Junior High School Students and below (under 15 years old) Free
Calendar

CLOSED

2023 11

休館日

6,13,20,27-30

2023 / 11

6,13,20,27-30

SUN MON TUE WED THU FRI SAT
プレスの方へ

本展のプレスリリースのダウンロード、掲載や取材のお申込みはこちらから。